فایل پی دی اف این نوشته: رویای صادقه و خواب روشن
آقای سید جعفر سجادی در تعریف رویای صادقه می نویسد: “رؤیای صادقه ؛ یعنی خوابهایی که درست و مطابق با واقع است و بالجمله آنچه انسان در خواب بیند اگر مطابق با واقع باشد رؤیای صادقه گویند.” فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی تالیف دکتر سید جعفر سجادی.
از توضیح آقای سجادی (که ظاهرا نقل از منبع دیگری ست) دو نکته را می توان دریافت: نخست: رویای صادقه، آینده را پیش گویی می کند.
دوم: وقتی می توان فهمید رویای مورد نظر صادقه بوده است، که رویدادهای رویا در واقعیت به وقوع پیوندند.
به عبارت دیگر رویاهای صادقه (با فرض اینکه چنین رویاهایی وجود داشته باشند)، ارزش عملی ندارند چون رویابین بعد از بیداری نمی داند رویایی که در خواب دیده رویای صادقه است یا رویای معمولی؛ مگر اینکه در آینده خواب او به واقعیت بپیوندد. هیچ معیار روشن و ویژه ای برای شناخت رویاهای صادقه نداریم. از آنجا که هیچ سنجه ای برای شناخت این رویاها نداریم، پرداختن به آنها نیز ارزش عملی ندارد.
باید دانست که رویای صادقه نه یک اصطلاح علمی بلکه اصطلاح دینی ست. (حتی عرفانی هم نیست). مفاهیم دینی اعتقادی هستند و اشخاص یا به آن باور دارند؛ یا ندارند. قواعد علمی، دینی نیستند و شما چه به آنها باور داشته و چه نداشته باشید، به انجام می رسند. کسی که به چیزی اعتقاد پیدا می کند راه گفتگو و استدلال را می بندد. او معتقدات خود را زیر سوال نمی برد بلکه به درستی آنها باور دارد. از این رو درباره رویای صادقه حرف زیادی برای گفتن نیست به ویژه اینکه در متون دینی هم هیچ کس نتوانسته مرز دقیق یا معیار مشخص برای تشخیص این پدیده ی احتمالی نشان دهد.
از تعریف آقای سجادی در می یابیم که اصطلاح رویای صادقه با رویای روشن یا خواب روشن یکسان نیست. در رویای صادقه، رویابین نمی داند که دارد رویا می بیند و این شرط اصلی و اساسی در خواب روشن است. از طرف دیگر در خواب روشن، رویابین اگر بخواهد می تواند معنی خواب را در همان لحظه ای که خواب می بیند کشف کند. بسیاری از رویابین ها با سوال از کاراکترهای خواب (اشخاص یا اشباحی که رویابین در رویا با آنها روبرو می شود)، معنی نشانه هایی را که در خواب آنها ظاهر می شود می پرسند و معنی رویای خود را می فهمند.
اما از اینها که بگذریم پرسش مهم این است که آیا آنچه در خواب می بینیم، می تواند دقیقا و بی کم و کاست به وقوع پیوندد؟
پاسخ، مشخصا منفی ست. چرا؟ چون رویاها نمادین هستند. زبان رویا زبان نمادهاست. این نمادها دو گونه اند: یا کهن الگو هستند و یا نمادهای شخصی. کهن الگوها مجموعه ای از نمادها هستند که در همه ی انسان ها مشترکند و کم و بیش معانی یکسان دارند. نمادهای شخصی، از فرد به فرد متفاوتند و هیچ کس جز خود رویابین توانایی معنی کردن آنها را ندارد. بنابراین امکان بروز آنچه که در رویا دیده می شود، دقیقا به همان شکل که در رویا دیده شده، در واقعیت روزمره، وجود ندارد.
رویاها آینده را پیش گویی نمی کنند. آنها فقط درباره دنیای درون رویابین، زندگی شخصی او و برداشت های او از دنیای پیرامون هستند. شناخت نمادهای رویا و به ویژه نمادهای شخصی، به اینجا می انجامند که رویابین خود را بیشتر می شناسد و به ریشه مشکلاتی که ممکن است در زندگی با آنها روبرو باشد یا روبرو شود پی می برد. راهکارهای تازه پیدا می کند و ای بسا که توانایی اش در رویارویی با پستی و بلندی جهان بیرون بالا رود.
درگیری ذهنی بیش از حد با اصطلاح رویای صادقه و کوشش برای پرداختن به آن به سرعت به خودشیفتگی (نارسیسم) می انجامد. به این معنی که فرد باورمند رویایی می بیند و چون خود را بسیار مهم یا ارشاد یافته می داند و معتقد است که راه حق را پیدا کرده، شروع می کند به خوابگزاری رویایی که به زعم او رویای صادقه است و از این راه به تایید خود می پردازد. در این فرایند هیچ نکته مثبتی دیده نمی شود.
میشه توضیح بدید فرق برون فکنی با خواب روشن چیه?!
تفاوت برونفکنی و خواب روشن، با نوع نگاه شما به این دو پدیده مرتبط است. نگاه شما یا علمی ست یا رازورانه. در نگاه علمی، پدیده خروج از جسم توهم و پدیده خواب روشن یا آگاه شدن در خواب، واقعی ست. از دیدگاه رازورانه، برونفکنی، سفر در جهان بیرون و خواب روشن سفر در جهان های درون است.
بنام خدا. باسلام و احترام و ادب.. آیا رؤیای صادقه میتونه به گذشته هم ارتباط داشته باشه؟ چون بنده یه خوابی دیدم که بعد از پرس و جد از طرف مقابل متوجه شدم که به گذشته ی ایشون ربط داره. همونطوریکه توضیح آقای سجادی درباره ی رؤیای صادقه را مطرح کردید من هم مثل روز برام روشن بود و گویا در واقعیت اتفاق افتاد. اگر ممکنه پاسخ رو به ایمیل ارسال بفرمایید. سپاس فراوان. درپناه یزدان.
سلام آیا رؤیای صادقه میتونه حاکی از گذشته باشه؟ چون این اتفاق برای من افتاده و رؤیای صادقه حاکی از گذشته ی استادم بود.
با سلام، پس رویای حضرت یوسف که چند دهه بعد یعنی سجده کردن برادرانش بر او را پیشگویی کرد، یا رویای قحطی که فرعون جدید مصر دید و به وقوع پیوست با اظهارات شما همخوانی ندارد.
نگارنده محترم و عزیز
به عنوان کسی که سال هاست در فضای معرفت و فلسفه اسلامی غور کردست، شمارا بی اطلاع از دارایی های علوم اسلام در این زمینه میابم
تعریف ایشان، صرفا به غرض یک معرّفی سطحی برای فهم عموم بودست نه بیان ماهیّت و چیستی و تمایزات رویا صادقه با سایر عوالم وجودی، و اگر دنبال تعریف دقیق و ویژگی ها و نکات مختلف رویای صادقه میباشید میبایست در علوم فلسفه اسلامی بحث عوال (عالم مثال متصل ) را پیگیری نماید.
نیز در مباحث عرفان اسلامی که راه های فراوان دارد، صرفا ذیل شاخه عرفان از طریق معرفت النفس، وارد زیر بحث کوچک روئیا شوید تا بتوانید از مطالب گسترده ی مطرح شده مقداری حسب وسع و نیاز برداشت نماید.
البته بدون دانش فلسفه و عرفان نظری درک این محتوا ها برایتان سخت خواهد بود و نیاز به استاد خواهید داشت.
بله اگر به کتاب فروشی ها رفته اید و خاطرات عرفا را خریداری کرده اید حتما مبنا قرار دادن چنین محتوایی برای یک مسیر رشد وجودی مناسب نیست و در علوم اسلامی نیز محققان غالبا برای رشد از منابع علمی اسلامی استفاده میکنند.
فارغ از اینکه در باره دین چه عقیده ای دارید،توصیه میکنم اگر مایل به حرکت علمی در این فضا هستید حتما ناظر به مباحث علمی که اندیشمندان و محققان این علم، در محافل علمی اسلامی بدان رسیده اند استفاده کنید نه از کتب خاطرات و نقل شهود و کرامات.
توضیح مختصر:
آنچه شما در خواب وارد آن میشوید بالغ بر ۸۰۰ سال است که در علم فلسفه دانشمندان، عالم (مثال متّصل) نامیده اند و به برسی
ویژگی های مختلفش با عوالم دیگر و مسائل مرتبطش پرداخته اند.
و آنچه هنگام جدا شدن روح از بدن رخ میدهد مثال منفصل نامیده میشود
همچنین تمام تجربیاتی که در این فضا می آموزید همه مربوط به عالم مثال است، و این آموزهای تمرینی فعلی به هیچ روی شما را به درک عوامل بالاتر مثل عالم عقل نمی رساند.
برای مثال که شما را مقداری با این فضا آشنا کند بدانید که چنانچه شما یک بار دیگر میتوانستید در حین برون فکنی، از جسم مثالی خود نیزمجددا یک بار برون فکنی کنید شاید عالم عقل را درک میکردید.
امّا چنین مسئله ای هرگز با صرف این تمرین ها حاصل نخواهد شد، و نیاز به مطالب دیگری است که به همان مباحث علمی باید رجوع کنید یا از اساتید مطلع آن علوم کمک بخواهید.
و نیز بدانید که حیطه عالم عقل و موجودات عالم عقل، که مرتبه بالاتری از هستی میباشند، اصلا با این ابزار های معمولی که شما بر پایه صوت و تصویر برای تمایز روئیا با مادّة قرار داده اید قابل درک نیست، هرچه شما در عالم روئیا یا مثال متّصل میابید آنجا وجود دارد و عالم روئیا و برون فکنی نازل شده و رقیق شده و ناقصی از آن عالم میباشد.
پیرامون روئیای صادقه:
روئیا اقسام متفاوتی بیش از صرفا خواب روشن دارد، و غیر روشن دارد و بحسب آنچه مواجه میشوید و علّت پیدایش و مسائل دیگر دسته بندی هایی دارد که اینجا فرصت بیانشان نیست.
بنا بر این روئیای صادقه و نحوه رسیدن به آن و نحوه درک نوع واقعیّتی که با آن مواجهیم و همه پرسش هایتان را ذیل معرفت النفس تحت نظر کسی که بر این مطالب مسلط است دنبال کنید تا پاسختان را بگیرید.
با آرزوی موفقیّت برای شما و همه
سلام. صرفنظر از محتوای پیامتان، بسیار ممنون که وقت گذاشته و نظر خود را نوشتید.